به جلو حرکت کن:

 تا حالا دقت کردید وقتی می‌خواهید کاری را انجام دهید به دنبال یک نیروی محرک می‌گردید تا شما را هدایت کند . مجموعه‌ای از خیلی چیزها که ما را وادار به حرکت می‌کند و به ما کمک می‌کند روز به روز به هدف نزدیک‌تر شویم . در اصل این همان انگیزه است که برای انجام هر کاری لازم است .

انگیزه باید برخاستن٬ اقدام کردن و حرکت را به همراه داشته باشد .

در کتاب work psychology  نوشته جان آرنولد برای تعریف انگیزه با سه مؤلفه‌ی جهت ٬ پافشاری٬ شدت رو به رو هستیم . انگیزه به رفتارهای شخص جهت می‌دهد و در قالب پافشاری برای رسیدن به هدف ظاهر می‌شود . سومین مؤلفه هم میزان انرژی و شدت عمل است .

با کدامین انگیزه؟

گاهی اوقات ما کاری را از روی اجبار انجام می‌دهیم و گاهی اوقات هم برای رضایت درونی خودمان و از روی علاقه . مثل درس خواندن و تلاش کردن برای گرفتن نمره خوب در امتحانات پایان سال و درنهایت موفقیت شغلی حاصل از این تلاش که همه ما به دنبال آن هستیم . البته کتاب های کمک آموزشی انتشارات بنی هاشمی درس خواندن را برای دانش آموزان راحت تر کرده است . در اصل حالا سؤالی که پیش می‌آید این است که ما چه زمان کاری را به اجبار انجام می‌دهیم و یا چه زمان از انجام دادن کاری لذت می‌بریم؟

در اصل ما دو نوع انگیزه داریم . انگیزه‌ی بیرونی همان نیروی محرکه‌ای است که باعث می‌شود ما کاری را به خاطر دریافت پاداش و یا جلوگیری از تنبیه شدن انجام دهیم( عوامل بیرونی ما را وادار به انجام آن کار می‌کند) و انگیزه درونی که حس درونی شخص را شامل می‌شود و برای رسیدن به یک رضایت درونی٬ ما آن کار را انجام می‌دهیم و به عوامل خارجی گره نخورده است .

مثلاً ما به سفر می‌رویم تا حس خوبی داشته باشیم و هیچ پاداش و یا تنبیهی در رفتن و یا نرفتن آن نیست . انگیزه درونی باعث می‌شود ما کاری که به انجام آن علاقه داریم را بدون هیچ اجباری انجام دهیم در صورتی که در انگیزه بیرونی اگر عامل خارجی حذف شود شخص آن کار را ادامه نخواهد داد. برای مثال در محل کار اگر پاداش اضافه‌کار حذف شود شخص دیگر برای کار در ساعت‌های اضافه سعی نمی‌کند .

پس باید تلاش کنیم انگیزه درونی خود را برای انجام یک کار افزایش دهیم .

با انگیزه باشیم:

برای اینکه کاری را با انگیزه بالاتری انجام دهیم و روز به روز به هدف نزدیک‌تر شویم:

– به افکار منفی پر و بال ندهید و در هنگام ترس تصمیم‌گیری نکنید ٬ ترس انرژی ما را کم می‌کند و خسته و بی‌حوصله می‌شویم  درنتیجه تصمیمات درستی را نمی‌گیریم.

– هدف‌گذاری کنید و برای رسیدن به آن برنامه‌ریزی داشته باشید . برنامه‌ریزی جز جدانشدنی رسیدن به یک هدف هست که باید با دقت بالایی نوشته شود .

– یک هدف مشخص را انتخاب و روی آن تمرکز کنید. داشتن اهداف مختلف باعث سردرگمی و استرس می‌شود و در نتیجه رها کردن هدف را به دنبال دارد .

– برای خودتان سرگرمی ایجاد کنید تا افکار منفی به سراغتان نیایند . کارها را آن‌طور که باب میلتان هست انجام دهید .

– داستان موفقیت دیگران را مطالعه کنید تا از زندگی آن‌ها درس بگیرید . شکست‌هایی که تبدیل به موفقیت شدن در شما این انگیزه را حفظ می‌کند که تا پایان مسیر ایستادگی کنید و برای رسیدن به هدفتان بجنگید .

– برای هر قدم مثبتی که برمی‌دارید برای خودتان هدیه‌ای بخرید . ممکن است رسیدن به هدفتان کمی زمان ببرد پس در طول مسیر برای پیشرفتی که داشتیم می‌توانیم به خود انگیزه‌ای تازه دهیم .

– اعتماد به نفستان را تقویت کنید . نواقص خود را بپذیریم و برای برطرف کردن آن تلاش کنیم . حتماً ویژگی‌های خوبی داریم که به خاطر آن خدا را شکر می‌کنیم پس چه بهتر یک فهرستی از آن‌ها تهیه کنیم .

مثبت اندیشی کنید و با افرادی که با شما همفکر هستند و شما را به سمت هدفتان سوق می‌دهند در ارتباط باشید .

– حواستان باشد پله‌پله پیش بروید و متناسب با توانایی‌تان قدم بردارید .

– نمودار پیشرفت برای خودتان داشته باشید تا روز به روز با انگیزه تر شوید و ببینید چه قدر به هدفتان نزدیک‌ هستید .

به خودت ایمان داشته باش ٬ موفقیت یک قدم بزرگ در آینده نیست بلکه یک قدم کوچک است که همین لحظه برمی‌داری .

تو قوی‌ترین شخص زندگی خودت هستی .