خلاصه نویسی کن وقت زیاد نداری:

خلاصه نویسی یکی از بهترین و سریع ترین و با کیفیت ترین روش های مرور نکات درسی در کوتاه ترین زمان ممکن است.

تحقیق ها ثابت کرده برای این که مطالب وارد حافظه ی بلند مدت ما بشوند راه های زیادی دارند .

مثلاً وقتی معلم مطلبی را درس میدهد ما 10% مطالب را از طریق شنیدن، 20% را از راه دیدن، 50% را با خواندن نکات مهم درس به حافظه ی خود می سپاریم.

اما مهم ترین قسمتی که درثبت نکات مهم درسی در حافظه ی بلند مدت تأثیر می گذارد، نوشتن مطالب با 70% و کنفرانس دادن با 90% می باشد.

خلاصه نویسی اصولی باعث میشه هر مبحثی را به راحتی مرور کنیم و روی آن تسلط داشته باشیم .

در اصل مغز انسان برای انجام کارهای کوتاه تر و سریع تر تمایل بیشتری نشان می دهد . حواستون باشه خلاصه نویسی هاتون  باید جایگزین مناسبی برای کتاب باشد تا موقع خواندن آن ها کاملاً بتوانید به آن اطمینان داشته باشید.

خلاق باش:

خلاصه نویسی نکات مهم درس باید با یک اصول خاصی انجام بشود تا بتواند تأثیرگذار باشد . اینجاست که باید همه ی خلاقیتتون را خرج کنید.

حتماً هرکسی یه روش خاصی برای خلاصه نویسی دارد ولی ما در این مقاله به چند مورد اشاره می کنیم تا نکته ای را جا نندازید :

1- هرچیزی که از درس متوجه شدید را داخل یک برگه بنویسید فقط یادتون باشد، فقط نکات مهم و کلیدی

2- اگر دقت کرده باشید بعضی از دانش آموزان (تو همین کلاس خودتون) داخل کتاباشون پر از نوشته های ریز و درشته که دور تا دور کتاب و حاشیه را پر کرده . در اصل این هم یک روش خلاصه نویسی ست که شما هم میتوانید از آن استفاده کنید فقط کافیه نکات مهم هر پاراگراف را در حاشیه ها بنویسید .

3-علامت گذاری کنید، مثلا برای نکات خیلی مهم علامت ستاره، نکاتی که زیرمجموعه هستند علامت دایره و یا هرعلامتی که خودتون مسلط هستید برای مطالب مختلف با درجه اهمیت متفاوت مشخص کنید.

4- نت برداری کنید یعنی درک و برداشت ذهنی خودتون از نکات مهم درس را بنویسید ، البته این اتفاق باید زمانی بیافتد که کاملاً روی مفاهیم تسلط دارید.

5- هایلایت کردن و خط کشیدن زیر نکات مهم درس از راه های دیگر هست.

6- برای مطالب مهم نمودار درختی بکشید. بیشتر این راه برای درس هایی مثل ادبیات و زیست کاربرد دارد . مثلاً نویسنده و آثاری که نوشته است و این که هر اثر چه موضوعی را در بر میگیرد ، میتواند یک نمودار را تشکیل بدهد.

7- درس های حفظی مثل عربی، زبان، ادبیات بهتر است که درس به درس و مبحث به مبحث خلاصه بشود ، به این صورت که کلمات کلیدی را بنویسید و مطالب مرتبط به تعاریف کاربردها و پیوستگی مطالب را یادداشت کنید ولی درس هایی مثل ریاضی، فیزیک، شیمی باید به طور کلی خلاصه شوند . فرمول ها، راه حل ها و تبدیل واحدها را بنویسید و ارتباط بین آن ها را مشخص کنید .

حالا فرض کنید اگر به هر مبحثی یک رنگ (کاغذهای نت برداری) اختصاص بدهید هم خیلی جذاب میشه و درک آن هم راحت تر است.

به روز باش:

این نکته را فراموش نکنید قبل از خلاصه نویسی حتماً یک یا دو بار مطالب را مرور کنید و سوالات متعددی از آن مبحث حل کنید اینجوری بهتر متوجه نکات مهم درس می شوید و اصولی تر خلاصه می کنید .

خلاصه های خود را به روز رسانی کنید چون ممکن است بعد از مدتی یکسری مطالب داخل خلاصه هاتون باشد که دیگر کامل مسلط شده باشید و به نظرتون خیلی مهم نباشد . پس آن ها را حذف کنید و مطالب جدیدتر را جایگزین کنید. یادتون باشد ذهن با مطالب تکراری تنبل میشود پس از آن حسابی کار بکشید .

همیشه یک راه میان بر هست:

رعایت کردن همه اصولی که در پاراگراف های قبلی راجع به آن صحبت کردیم نمیگیم کار سختیه ولی خیلی هم ساده نیست .

اما یک راهی هست تا خیالتون را راحت کند ، آن هم کتابای یک تیر و دو نشان انتشارات بنی هاشمی که دقیقاً با همین هدف طراحی شده تا نکات اصلی درس را به صورت خلاصه داشته باشید . حالا هم میتوانید برای امتحانات پایان سال از آن استفاده کنید ، هم برای مرور درس هاتون موقع کنکور . فکر کنید کتاب 200 صفحه ای در 80صفحه جیبی خلاصه شده . آن هم توسط مولف های مطرح کشور که در مدارس برتر تدریس می کنند . قطعاً موقع خلاصه کردن مباحث ، سوالات امتحانات مثل یک فیلم از جلوی چشمانشون رد شده . پس مطمئناً به نشانه گیری آن ها می توانید اطمینان کنید .

ما خلاصه می کنیم شما فقط با دقت بخونید.