شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد

تا حالا به این فکر کردید چرا شمایی که همه مطالب امتحان را بلد هستید در روز امتحان حس می کنید همه چیز را فراموش کردید؟ یکی از دلایل فراموشی مطالب درسی بالا بودن میزان استرس و اضطراب شما در امتحانات است. در اصل اضطراب و استرس یک حس منفی است که باعث ناآرامی، برآشفتگی و بی تابی می شود. حسی که اگر کنترل نشود می تواند در همه بخش های زندگی روزمره و آینده ما تاثیرگذار باشد. این حس می تواند در حالت های روحی و جسمی فرد تاثیر بگذارد. بالا رفتن تپش قلب، تنفس نامرتب، عرق کردن کف دستان، رنگ پریدگی و اختلال در خواب، همه این ها می تواند نشان دهنده اضطراب باشد.

چرا فراموشی ؟

خب حالا وقت آن است که کمی درباره دلایل فراموشی مطالب درسی صحبت کنیم؛ ما دو نوع حافظه داریم، حافظه کوتاه مدت که حجم آن محدود است و اطلاعات در مدت زمان محدودی از روی آن محو می شود و حافظه بلند مدت که گنجایش آن نامحدود است و اطلاعات از روی آن پاک نمی شود. (مگر در مواردی که عارضه مغزی در فرد ایجاد شود.) ما اگر بخواهیم مطلبی را به خاطر بسپاریم بر اثر تمرین باید آن مطلب را از حافظه کوتاه مدت به حافظه بلند مدت بفرستیم. حال اگر ما اضطراب داشته باشیم سطح هورمون کورتیزول در مغز ما به شدت بالا می رود و همین باعث می شود مغز دچار اختلال شود و حافظه ی کوتاه مدت نتواند کار خود را خوب انجام دهد و اطلاعات را سازمان یافته به حافظه ی بلند مدت انتقال دهد و همچنین به هنگام اضطراب حافظه ی کوتاه مدت نمی تواند اطلاعات را از حافظه ی بلند مدت بازیابی کند. این اختلال باعث عدم یادآوری مطالب می شود برای همین است که گاهی اوقات شما مطالب امتحان را بلد هستید ولی روز امتحان حس می کنید همه چیز را فراموش کردید.

خیالت راحت

وقتی از خطری که ما را تهدید می کند اطلاع داشته باشیم، نیروی دفاعی مان افزایش پیدا می کند و درک ما از موقعیت بالا میرود در نتیجه برای حفظ خودمان کارهایی را انجام می دهیم. حالا شمایی که انقدر شب امتحان اضطراب و استرس دارید و از گرفتن نمره پائین می ترسید باید یکسری کارها را رعایت کنید تا بتوانید به خوبی از پس امتحانات پایان سال و امتحانات نهایی بربیایید. میخواهید بدونید چه جوری؟

اول از همه یادتون باشه درس هاتون رو نگذارید برای شب امتحان چون با این روش اطلاعات فقط در حافظه کوتاه مدت می ماند و فرصتی برای انتقال به حافظه بلند مدت نیست. حالا دانش آموزانی که حرف گوش کن هستند و درس هاشون را در طول سال مطالعه کردند شب امتحان فقط نیاز به سازمان دهی و مرور نکات مهم درسی دارند. یک منبع کامل تا بتواند در مرور درس به صورت ساده و آسان به آن ها کمک کند و هم چنین نمونه سوالات امتحانی داشته باشد، تا آن ها را با سوالات امتحانی و شرایط امتحان آشنا کند. از آنجایی که ما همیشه به فکر موفقیت شما هستیم و هیچ وقت تنهایتان نمی گذاریم همه نکات درسی و سوالات امتحان نهایی و پایان سال را به همراه پاسخنامه در یک مجموعه کامل کمک آموزشی و درسی جمع آوری کردیم. پس با خواندن دقیق این خلاصه درس ها و سوالات خیالتان از بابت امتحانات راحت باشد. فقط کافیه در این روزها حواستون به تغذیه و خواب کافی باشد، صبح به موقع بیدار شو تا سر وقت به امتحانت برسی، نفس عمیق بکش و با لبخند وارد جلسه امتحان شو و نگران نتیجه هم نباش.